Två konstnärer under ett tak – danskt och svenskt i Helsingborg under tre decennier

Öppet seminarium

Måndag den 12 september kl. 13-16 på Dunkers kulturhus

Paret_Gehlin
Fotograf okänd, Skissernas museum

Seminariet tog sin utgångspunkt i den utställning om paret Gehlin som fanns på Dunkers kulturhus t.o.m. 18 september 2016. Gehlin var ett dansk-svenskt konstnärspar som engagerade sig i både den danska och svenska konströrelsen. Esther Gehlin var född i Köpenhamn och utbildad vid Kunstakademiet där, Hugo Gehlin kom från Norrköping. Från tidigt 1920-tal till början av 1950-talet bodde och arbetade de båda i Helsingborg där deras hem kom att bli en knutpunkt för det lokala konst- och kulturlivet.

Det öppna seminariet var välbesökt och uppskattat av den stora publiken.

Program

13.00          Fredrik Nilsson och Karin Gustavsson öppnade seminariet, och presenterade vardera verksamhet. Moderator Anja Petersen, utställningspedagog på Dunkers kulturhus, presenterade eftermiddagens program.

13.10          Karin Gustavsson, antikvarie på Kulturmagasinet i Helsingborg samt lärare i etnologi och museologi vid Lunds universitet: "Konstnärerna i hemstaden. Esther och Hugo Gehlins verksamhet i Helsingborg".

13.40          Linda Fagerström, lektor i konstvetenskap vid Linnéuniversitetet samt konstkritiker: ”’Konsten är nu på väg att bliva allas’ - modernismen och Folkhemsbygget i Sverige”.

14.10          Henrik Widmark, lektor i konstvetenskap vid Uppsala universitet: ”Att reproducera sin självbild. Lokalt och nationellt i den offentliga konsten under 1900-talets första hälft”.

14.40          Eftermiddagsfika

15.00          Ludwig Qvarnström, lektor i konsthistoria vid Lunds universitet: ”I periferins utkanter: om det nationella och lokala i den modernistiska historieskrivningen”.

15.30          Kirse Junge-Stevnsborg, konstnärlig ledare vid Den frie Udstillingsbygning i Köpenhamn: “Kunstscene i København i 30’erne og de danske grupperinger og kunstnersammenslutningerne"

16.00          Karin Gustavsson avslutade seminariet med en visning på utställningen, så att närvarande kunde ta med sin den nya kunskapen till utställningen

Fredrik Nilsson och Karin Gustavsson öppnar seminariet

föredragshållare