Mat och matvägar över Öresund

Workshop den 1 december 2015

Den gastronomiska situationen i Öresundsområdet var under lång tid förknippad med en pölse på Strøget och/eller en panerad rödspätta med remouladsås på någon av färjorna som trafikerade sundet. Det var då. Numera framstår Öresundsregionen, eller ”Greater Copenhagen” om de danska kommunerna får välja, som en gastronomisk hotspot i ett europeiskt perspektiv. Det nya nordiska köket får internationell uppmärksamhet, restauranger byter personal över sundet och de stora livsmedelsindustrierna har fusionerats. Med anledning av detta anordnade Centrum för Öresundsstudier i samarbete med Lund University Food Studies en workshop på temat Mat och matvägar. Arrangemanget ägde rum i Biskopshuset, Lund.

Workshopen arrangerades för att stärka kontakterna mellan forskare från Lunds universitet och kollegor från andra lärosäten som bedriver forskning inom livsmedelsområdet i bred bemärkelse; från måltidshistoria över ekonomi och livsmedelsteknik till folkhälsovetenskap.