Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Ljud från Centrum

Musik, identitet och religion
En heldag om musik och musikforskning den 6 februari 2018

högtalare

 

I Öresundsregionen genomförs både forskning och musikpraktiker som befäster, bryter och utvidgar den musikvetenskapliga traditionen. Centrum för Öresundsstudier bjöd därför tillsammans med Avdelningen för musikvetenskap och Centrum för teologi och religionsvetenskap in till en tvärvetenskaplig dag där vi fokuserade på att få in fler perspektiv på var musikens centrum finns och hur vi kan förhålla oss produktivt till musiktraditioner. Medverkade gjorde bland annat Sanne Krogh Groth, Jonas Otterbeck, Emil Palme och Kristine Ringsager.


Block 1. 09.00 - 12.30
Både Sverige och Danmark har på senare år fått musikpraktiker som inspireras av islam. Två framgångsrika artister är danska Outlandish och svenska Maher Zain, men det finns många fler mindre kända musiker inom olika genrer. Dessutom finns det en stor mängd musiklyssnare vars relation till musik också står i relation till islam. Denna del av dagen var avsatt för att lyssna på och diskutera med forskare aktiva inom det breda fältet musik och islam.


Block 2. 13.30 - 17.00
Denne del satte fokus på Indonesisk eksperimenterende musik. Med empiriske nedslag diskuterede vi de metodiske og teoretiske udfordringer, der opstår i analyserne af og i interaktionen med musikkulturer, der dels rækker ud mod vesteuropæisk eksperimenterende lydkunst, dels er udsprunget af og praktiseres i kontekster, som historisk, socialt og geografisk er forskellig fra de vesteuropæiske.

 

Kvällsaktivitet 18.00 - 20.00
Elena Wolay and Erik Steinskog presented Afrofuturism in words and sounds
Elena Wolay is a journalist, DJ, curator, record collector and founder of Jazz Är Farligt (Jazz Is Dangerous), a community for experimental music. Erik Steinskog is a musicologist from Copenhagen university. Wolay and Steinskog introduced the music genre of Afrofuturism by presenting Sun Ra as the epitome of Afrofuturism. They played a clip from the Sun Ra movie "Space is the Place" (1974) as well as sound illustrations from artists remixing Sun Ra's work for the future. Wolay talked about her history with Afrofuturism and about how it can be used as a tool for survival and thriving in a racist society. Steinskog presented his new book ”Afrofuturism and Black Sound Studies: Culture, Technology, and Things to Come” and talked about how Afrofuturistic music can be used in a science fiction like manner, and how music can establish understandings of the future.
 

Dagen är kostnadsfri. Centrum för Öresundsstudier bjuder på lunch, för- och eftermiddagsfika. Du kan välja att deltaga på svenska, danska eller engelska. Anmäl dig till mia [dot] krokstade [at] cors [dot] lu [dot] se och meddela eventuella kostpreferenser och tillgänglighetsbehov. Vid frågor rörande reskostnader, kontakta
Mia Krokstäde på samma adress.

 

Sidansvarig:

Kontaktinformation

Mia Krokstäde
kommunikationsansvarig

mia [dot] krokstade [at] cors [dot] lu [dot] se
+46 46 222 46 19

Centrum för Öresundssstudier
Lunds universitet
Campus Helsingborg
Box 882
251 08 Helsingborg

Telefon 046-222 00 00 (växel)