Öresundsregionen - då, nu, imorgon, våren 2015

Öppen föredragsserie på Helsingborgs stadsbibliotek

Centrum för Öresundsstudier fortsätter under våren föredragsserien på Helsingborgs stadsbibliotek. Föredragsserien är gratis och öppen för alla. Platsen är caféet på Helsingborg stadsbibliotek: Bollbrogatan 1, Helsingborg. Varje föreläsning pågår i ca 60 minuter.

Vårens program

11 februari kl. 17:00

Öresundsregionen - dröm och vardag

Med Öresundsbron skulle Sverige och Danmark närma sig varandra i både politisk, ekonomisk och kulturell mening. Mängder av drömmar och fantasier presenterades om en radikalt annorlunda vardag i regionen. Men vad hände? Blev regionen ett rum av möjligheter eller förvandlades drömmen till en mardröm? Orvar Löfgren, professor emeritus i Etnologi vid Lunds universitet, hjälper oss att syna drömmen.

11 mars kl. 17:00

Grundtvig, nyckeln till det Danska

Många menar att det inte är möjligt att förstå Danmark eller det danska samhället, om man inte känner till Grundtvig. Men vem var denna gestalt och varför fick han ett så starkt inflytande? Svaret får vi av Bosse Bergstedt, professor i Pedagogik vid Lunds universitet.

8 april kl. 17:00

Kierkegaard - filosofiska funderingar

Kierkegaard är en filosof som ständigt är aktuell i såväl Sverige som i Danmark. Lone Koldtoft, universitetsadjunkt i litteraturvetenskap vid Lunds universitet, gör oss förtrogna med personen Kierkegaard och hans tankevärld.