Akademiskt arbete i Danmark och Sverige

workshop

kl. 12.00-16.00 tisdagen den 7 juni 2022
(lunch kl.12.00-13.00, workshop kl.13.00-16.00).

Centrum för Öresundsstudier håller en workshop om akademiskt arbete i Sverige och Danmark. Om corona-restriktionerna kräver det kommer vi att genomföra workshopen i hybridformat, det vill säga med deltagare både på plats och via länk, men vår förhoppning är att kunna genomföra den på plats.

De senaste åren har forskningens villkor diskuterats särskilt flitigt i både Sverige och Danmark, I Danmark har det kommit politiska förslag om restriktioner för ”aktivistisk” kunskap och i Sverige har främst klimat- och genusforskning ifrågasatts. I Öresundsregionen, där svenska och danska förhållanden möts, framträder därför forskningspolitiska frågor i ett skarpt ljus.

Att vara verksam inom akademin innebär många internationella kontakter och för forskning är det en självklarhet att förhålla sig till, och använda sig av, arbete som gjorts av kollegor verksamma på andra platser och tider än en själv. När vi talar om vårt arbete och villkoren för dem är det därför inte så underligt att vi antar att vi menar detsamma med orden vi använder. Vissa begrepp som ”akademiskt arbete”, ”forskningspolitik” och ”akademisk frihet” nämns som om innehållet i dem vore internationella fenomen, medan de i själva verket i högsta grad är präglade av nationella villkor.

I denna workshop samlas vi för att diskutera innehållet i akademiskt arbete i Danmark och Sverige med målet att tillsammans lära av varandra och inspireras till strategier som kan utveckla akademiskt arbete i dessa länder.

Om du vill medverka i workshoppen, skriv till mia [dot] krokstade [at] cors [dot] lu [dot] se (mia[dot]krokstade[at]cors[dot]lu[dot]se) och anmäl dig senast den 1 april. Ange gärna konstönskemål för lunchen (allergier, kostpreferenser).

NÄR: Tisdag den 7 juni kl. 12.00-16.00. Lunch kl. 12.00-13.00, workshop kl. 13.00-16.00.
VAR: Seminariesal 105 på Palaestra et Odeum, Paradisgatan 4, Lund (ingång från Universitetsplatsen).
HUR: Workshopen är kostnadsfri. Du kan medverka fysiskt eller digitalt. Salen är tillgänglig för rullstolsanvändare, men har inte hörslinga.

Johanna Rivano Eckerdal
Föreståndare