Kulturarv och historiskt återskapande

Workshop på Malmö Högskola den 21-22 oktober 2015

Anette_Warring

Lajvrollspel, vikinga- och medeltida marknader och torneringar, medeltidsveckan i Visby, alla dessa företeelser i vår moderna tid visar på vikten av det förflutna i vår egen tid för många olika aktörer, bland annat skolor, muséer, föreningar och rollspelare. Den breda allmänheten har ett stort intresse för dessa olika slags arrangemang, vilket visas i uppslutningen på 1000 riddares dag på Glimmingehus, alla turister som kommer till Gotland för medeltidsveckan och besökssiffrorna för de olika historiska miljöerna under Arn-turismens stora dagar. Förmedling av ett uppfattat gemensamt förflutet i olika former av historiskt återskapande har således varit en stor företeelse de senaste åren. Olika aktörer, privata såväl som offentliga, använder sig av drama, skådespel och regisserade uppsättanden av historiska händelser, skeenden och epoker för att levandegöra människors liv samt skapa en förbindelselänk till en förflutenhet. Detta intresse pekar på vikten av forskare och kulturarvsinstitutioner att mötas, studera och diskutera det aktuella området.

Utifrån detta arrangerades därför en workshop på temat Kulturarv och historiskt återskapande i Malmö den 21-22 oktober 2015. Workshopen genomfördes som ett samarbete mellan Historiska studier, Malmö högskola och Centrum för Öresundsstudier, Lunds universitet med avsikten att skapa förutsättningar för forskare och kulturarvsinstitutioner att kunna mötas och utifrån olika perspektiv diskutera det aktuella området. Syftet var därutöver att skapa förutsättningar för nätverk, samarbetsprojekt och forskningsprojekt.

historisk_workshop