INSTÄLLT: Vad kan man ha en bro till?

Öppet föredrag på Stadsbiblioteket i Lund

Orvar Löfgren

Foto på Öresundsbron, tagen från brygga i Sibbarp. Solnedgång. Person badar i sundet.
Foto: Matilda Thulin

På grund av Covid-19 är detta föredrag inställt.

I tjugo år har den stått där, byggd inte bara i stål och betong utan även med drömmar, längtan och farhågor. Det var så mycket denna bro skulle åstadkomma. Och hur gick det sedan? Vilka överraskningar bjöd bron på och hur har den förändrat föreställningarna om folket på andra sidan brofästet, både ur svenskt och danskt perspektiv?

Orvar Löfgren är professor emeritus i etnologi och har forskat och skrivit om Öresundsbron sen redan innan den började byggas.

När: Kl. 18.00-19.00 tisdag den 8 december 2020
Var: Atriumgården, Lunds stadsbibliotek, S:t Petri Kyrkogata 6
Hur: Föredraget är gratis och öppet för allmänheten. Du behöver inte registrera dig i förväg.
Tillgänglighet: Lokalen är tillgänglighetsanpassad. Det finns inga trösklar eller nivåskillnad. Det finns ledstråk. Det finns hörselslinga. Servicehundar är välkomna.

------------------------------

I år, 2020, fyller Öresundsbron 20 år. Centrum för Öresundsstudier kommer att uppmärksamma detta på olika sätt, för att sätta fokus på vad bron har betytt och betyder för regionen, för Danmark och för Sverige. Klicka här för en sammanfattning av de aktiviteter Centrum för Öresundsstudier har planerat. Programmet kommer att uppdateras längre fram.
------------------------------

Föredraget ingår också i programmet för Humaniora 2020 (ht.lu.se/2020)

Johanna Rivano Eckerdal
Föreståndare