Lyckliga Danmark och hyggens hemvist

Ett föredrag om hygge som ideal och praktik

Öppet föredrag på Stadsbiblioteket i Lund den 22/3 klockan 18.00-19.30

Glad clown

Danmark beskrivs ofta som ett gemytligt land befolkat med mycket lyckliga människor, och varje år kommer nya rapporter om glädjen och välståndet i Danmark. I Sverige brukar dessa beskrivningar väcka blandade känslor, såväl avund som längtan trängs i känslornas kupé. I detta föredrag talar Anders Linde-Laursen, dekan och professor i etnologi vid Fakulteten för lärande och samhälle på Malmö Högskola, om bilden av Danmark och dansk kultur. Hur kommer det sig att lycka och hygge har blivit "danska" egenskaper? Vilken betydelse har närheten till Sverige för denna idealbild?

Ett öppet föredrag hölls på på Lunds stadsbibliotek på detta tema onsdagen den 22 mars. Föredraget blev uppskattat och ledde till livliga diskussioner.

Mia Krokstäde
Koordinator

mia [dot] krokstade [at] cors [dot] lu [dot] se (mia[dot]krokstade[at]cors[dot]lu[dot]se)